RADOM
Tramwaj okiem eksperta
"Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Radomia na lata 2013-2020" - został przyjęty podczas poniedziałkowej Sesji Rady Miejskiej.
Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting przedstawił wymaganą przepisami strukturę planów transportowych narzuconą przez nową ustawą. Chwalił radomski zbiorowy transport jako jeden z lepszych w kraju. Mówił też, że plan dla Radomia nie zakłada linii tramwajowej, gdyż nie zakłada jej strategia rozwoju miasta:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Szacowany koszt radomskiej inwestycji to 360 mln zł, z czego 130 mln zł zostałoby przeznaczone na torowisko z trakcją i podstacjami zasilania, 50 mln zł na przebudowę ulic, 100 mln zł na tabor. 70 mln zł pochłonęłaby budowa zajezdni, a 10 mln zł system sterowania. Koszty wyliczono na podstawie ostatnich inwestycji realizowanych w Częstochowie i Olsztynie.
Dokument określa też, jakie działania powinny zostać przeprowadzone w kolejnych latach, aby komunikacja publiczna była bardziej dostępna dla pasażerów. Chodzi tu m.in. o nowocześniejsze autobusy, wprowadzenie biletów czasowych czy stworzenie parkingów Park&Ride i Bike&Ride.Ważnym zadaniem ma być również wprowadzenie zintegrowanego biletu okresowego transportu miejskiego i regionalnego, a także biletu czasowego lub zależnego od liczby przejechanych przystanków. Ważnym zadaniem będzie stworzenie platformy internetowej, która zapewni dostęp do informacji o wszystkich odjazdach w transporcie regionalnym.