Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
POPOŁUDNIE PLUS RADOM
Wojtek Sałek
Patron dnia: Boże Narodzenie
Dziś jest: Środa, 25 grudnia 2024

RADOM

Coraz bliżej do zakończenia ważnej inwestycji

wtorek, 16 września 2014 13:27 / Autor: Radosław Mizera
Coraz bliżej do zakończenia ważnej inwestycji
Radosław Mizera

Mostowcy wkrótce zakończą budowę kładki dla pieszych na Prędocinku, nabiera kształtu rondo u zbiegu z Wierzbicką, drogowcy montują ostatnie ekrany akustyczne i znaki drogowe. Największa inwestycja drogowa Radomia powoli dobiega końca - informuje MZDiK.

Na pierwszych dwóch etapach obwodnicy, czyli między aleją Grzecznarowskiego a linią kolejową na Południu, są już zamontowane prawie wszystkie przewidziane w projekcie ekrany akustyczne, jest również gotowe oświetlenie, oznakowanie poziome i pionowe. Na tym odcinku poważniejsze roboty trwają jeszcze tylko w dwóch miejscach: przy kładce dla pieszych oraz przy nowym przedłużeniu Młodzianowskiej, które przetnie obwodnicę na granicy Prędocinka, Malczewa i Godowa.

Kładka dla pieszych na wysokości ulicy Witkacego jest gotowa w 80 procentach. Budowa płyty głównej tej przeprawy zakończyła się wiele miesięcy temu, pochylnia po stronie Prędocinka, z której będą korzystali niepełnosprawni, osoby z wózkami i rowerzyści, też już powstała. Prace koncentrują się obecnie przy odtwarzaniu drugiej pochylni, która po zbudowaniu okazała się nie dość stabilna i którą mostowcy musieli rozebrać. Szalunki i zbrojenia pod nowy pomost są ułożone, wkrótce rozpocznie się betonowanie. Koszty budowy nowej pochylni w całości pokrywa firma projektowa, która przyznała się do popełnienia błędu i opracowała odpowiedni program naprawczy. Na razie pasażerowie z Malczewa oraz Idalina zdążający w kierunku pętli autobusowej na Prędocinku przechodzą przez jezdnie obwodnicy. Gdy kładka nad nową trasą będzie gotowa, ruch pieszy skierujemy na nią, a dołem będą mogły przejeżdżać samochody.

Jezdnie ostatniego etapu nowego przedłużenia ulicy Młodzianowskiej również są prawie gotowe. Roboty przy budowie tej trasy rozpoczęliśmy od końca, by w momencie otwarcia drugiego etapu obwodnicy można było bez problemu wjechać na nią i od strony Malczewa, i od strony Prędocinka. Na jezdni nowego przedłużenia Młodzianowskiej, biegnącej od Godowskiej do Armii Ludowej, brakuje jedynie warstwy ścieralnej i oznakowania.

Roboty trwają także na trzecim etapie obwodnicy. Wokół ronda u zbiegu z Wierzbicką są ustawione krawężniki, jego nawierzchnia jest wyłożona kruszywem i wkrótce rozpocznie się układanie pierwszej warstwy betonu asfaltowego. Przed tym rondem i tuż za nim brakuje jedynie kilkuset metrów jezdni. To ostatni odcinek nowej trasy, który będą budowali drogowcy. Pozostałe ponad trzynaście kilometrów obwodnicy jest już niemal gotowe.

Na czwartym etapie, w rejonie ulic Żelaznej i Tokarskiej, trwa jeszcze montaż ostatnich elementów ekranów akustycznych. Kilkadziesiąt metrów dalej, przy bocznicy kolejowej zlokalizowanej w rejonie skrzyżowania ze Stalową, zakończyło się natomiast układanie warstwy ścieralnej masy bitumicznej. Poziom jezdni zostanie dostosowany do wysokości torów, natomiast przebieg samej obwodnicy na tym odcinku nie zmienił się. Bocznica łączy pobliskie tereny przeznaczone pod duże inwestycje z linią kolejową prowadzącą do Tomaszowa Mazowieckiego.

Ostatni, piąty etap obwodnicy południowej, poprowadzony już poza granicami Radomia, jest przygotowany do odbioru. Zdaniem wielu osób to najładniejszy odcinek nowej trasy, otoczony z obu stron gęstym lasem. Będzie on połączony z drogą krajową E77 dużym rondem turbinowym, zaprojektowanym w taki sposób, by zmniejszyć do minimum ryzyko ewentualnych kolizji. Na części tego ronda od miesiąca odbywa się już ruch, korzystają z niego jadący z południa kraju w stronę Warszawy. Kierowcy zmierzający w kierunku przeciwnym korzystają wciąż jeszcze z drogi odbarczającej, którą zbudowano na wysokości ronda, po zachodniej stronie "siódemki", ale wkrótce to się zmieni. Fragment drogi krajowej przy rondzie został już gruntownie przebudowany, drogowcy zaczęli na nim montować nowe oznakowanie i lada dzień zostanie tu przywrócona stała organizacja ruchu. Droga obarczająca zbudowana na czas objazdów pozostanie i doprowadzona do pobliskiej wsi położonej przy linii kolejowej będzie służyła jej mieszkańcom.

Jak już informowaliśmy, zgodnie z aneksem do umowy podpisanym z wykonawcą obwodnicy południowej, prace przy jej budowie mają się zakończyć do 30 listopada 2014 roku. Nowa trasa będzie oddawana do użytkowania nowej trasy odcinkami, w miarę postępu robót. Największy stopień zaawansowania prac jest na etapach pierwszym (od alei Grzecznarowskiego do Witkacego) i piątym (od drogi prowadzącej z Radomia do Kowali do trasy krajowej E77). Z tych etapów obwodnicy południowej kierowcy będą mogli korzystać najwcześniej. Nieco później oddamy do użytkowania etapy drugi (od ulicy Witkacego do linii kolejowej Warszawa-Kraków) i czwarty (od Potkanowskiej do drogi Radom-Kowala). Najwięcej robót do zrealizowania pozostało natomiast na trzecim, środkowym etapie trasy (od linii kolejowej do Potkanowskiej) - ten odcinek udostępnimy kierowcom najpóźniej.