Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
ALEJA GWIAZD
Mariusz Syta
Patron dnia: św. Franciszka Ksawera Cabrini, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Niedziela, 22 grudnia 2024

RADOM

Od poniedziałku nowym torem na odcinku Warka-Dobieszyn

piątek, 05 lutego 2021 16:12 / Autor: Radosław Mizera
Od poniedziałku nowym torem na odcinku Warka-Dobieszyn
foto: PKP PLK
Radosław Mizera

Stacja Dobieszyn i przystanki Strzyżyna oraz Grabów nad Pilicą przygotowane są dla podróżnych - informują PKP Polskie Linie Kolejowe. Ponadto prace wykonane na odcinku Warka – Radom zbliżają do sprawniejszych podróży koleją między Radomiem a Warszawą. Ponadto udostępnienie trasy między Warką a Radomiem przewidywane jest w połowie 2021 roku.

Na linii kolejowej Warka – Radom na odcinku od Warki do Dobieszyna gotowe są dwa tory i sieć trakcyjna. Codziennie maszyniści Kolei Mazowieckich wykonują jazdy zapoznawcze dla bezpiecznego prowadzenia ruchu.

- To zapowiedź powrotu kolejowych połączeń z Warszawy do Dobieszyna. Udostępnienie trasy po jednym torze zaplanowano od 8 lutego. Jazda po dobudowanym torze, na dotychczas jednotorowym odcinku, będzie wprowadzona po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń - informuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Dla podróżnych przygotowane są perony w Dobieszynie oraz Strzyżynie i Grabowie nad Pilicą. Obiekty dostosowano do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dostęp zapewniają pochylnie, są ścieżki naprowadzające. Zamontowano wiaty, ławki i gabloty informacyjne. Wyższa konstrukcja i antypoślizgowa nawierzchnia umożliwią wygodne wsiadanie do pociągów. Nad Pilicą na nowych mostach kolejowych są już tory. Przeprawy mają po 200 metrów długości.

Kontynuowane są prace na torach z Dobieszyna do Radomia. Od Dobieszyna do stacji Bartodzieje układane są podkłady i szyny. Między Warką a Radomiem jest już 68 km nowych torów. Wykonawca wiesza sieć trakcyjną. Dobry dostęp do pociągów zapewnią nowe i modernizowane stacje i przystanki m.in.: Kruszyna, Wola Bierwiecka, Bartodzieje, Lesiów, Radom Stara Wola. Budowane są nowe konstrukcje peronów. Nad rzeką Radomką gotowa jest betonowa przeprawa. To dwie bliźniacze konstrukcje o długości 62 metrów i ponad 5 metrów szerokości przęsła. Do ich powstania użyto 162 tony stali i 725 m3 betonu, czyli około 80 betoniarek.

Rozpoczęły się prace przy wiadukcie na ul. Kozienickiej w Radomiu. Stary wiadukt zostanie rozebrany i w jego miejscu powstanie zupełnie nowa konstrukcja. Obiekt będzie się składał z dwóch przęseł. Pod wiaduktem będą nowe tory. Wykonawca planuje zakończyć prace po wakacjach.

Z Warki do Warszawy od sierpnia ubiegłego roku pociągi jeżdżą dwoma torami. Przebudowane są przystanki: Sułkowice, Krężel, Michalczew i Gośniewice. Zapewniony jest dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji w Warce i Chynowie podróżni korzystają z dwóch odnowionych peronów i przejścia podziemnego z pochylniami. Nad drogą wojewódzką numer 731 (ulica Lotników) w Warce widać filary i środkową konstrukcję nowego wiaduktu drogowego. Pozyskiwane są pozwolenia na budowę skrzyżowania nad torami w Warce.

Po uzyskaniu wszystkich zgód administracyjnych najszybsze pociągi pasażerskie z Warszawy do Radomia pojadą z prędkością 160 km/h, a towarowe z prędkością 120 km/h. Skróci się czas podróży ze stolicy na południe Mazowsza. Dwa tory na całej trasie z Radomia do Warszawy zapewnią sprawne podróże i lepszą ofertę kolejową.

Wartość przebudowy odcinków Czachówek – Warka oraz Warka – Radom to ponad 645 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Udostępnienie trasy między Warką a Radomiem przewidywane jest w połowie 2021 roku.