RADOM
Postępują prace przy budowie trzeciego odcinka trasy NS
Budowa trzeciego odcinka trasy NS postępuje mimo okresu zimowego i przeszkody, jakim okazało się dzikie wysypisko śmieci, na które natknął się wykonawca. Etap IIIA trasy N-S będzie nieco dłuższy niż to było pierwotnie planowane, bo pobiegnie aż do ul. Andersa. Ten odcinek ma być gotowy wiosną 2025 r.
Jak informuje MZDiK, gotowe są dwa przepusty oraz most, a przejście podziemne jest już na etapie montażu zbrojenia. Tam, gdzie było to do tej pory możliwe, budowlańcy postawili betonowe krawężniki i obrzeża, wykonali częściowo podbudowę jezdni oraz zamontowali wpusty kanalizacyjne i doprowadzili instalację elektryczną.
- Niemalże gotowy jest już most nad Potokiem Północnym w ciągu przyszłego połączenia trasy N-S z ulicą Olsztyńską - naprzeciw boiska szkoły podstawowej. Zakończyły się ponadto roboty przy budowie przepustów w pobliżu zbiornika retencyjnego. Jednym już popłynął potok, zaś drugi będzie docelowo służył pieszym oraz rowerzystom - opisuje Dawid Puton, rzecznik MZDiK.
Za budynkami RSM będzie przejście podziemne
Niedawno ruszyła też budowa przejścia podziemnego za obiektami administracji Radomskiej Spółdzielni Mieszkaniowej przy ulicy Andersa. Będzie to część dojścia do północnej części peronu przystanku kolejowego Radom-Gołębiów. - Jak już wcześniej informowaliśmy, etap IIIA trasy N-S będzie nieco dłuższy niż to było planowane. Początkowo miał kończyć się tuż za ulicą Struga, a teraz wiadomo, że pobiegnie on do końcówki ulicy Andersa. Oczywiście nadal jest również planowana rozbudowa o etap IIIB do ulicy Energetyków - zaznacza rzecznik.
Jesienią zostały rozebrane budynki kolidujące z budowaną trasą przy ul. Szklanej. To pozwoliło na kontynuowanie robót ziemnych i kanalizacyjnych. - Na większości powstającego odcinka zostały już wykonane nasypy lub wykopy, a wykonawca inwestycji postawił krawężniki, dzięki czemu jest dobrze widoczny zarys przebiegu przyszłej drogi wraz ze skrzyżowaniami. Stoją także obrzeża ciągów pieszo-rowerowych. Wiosną, kiedy pogoda na to pozwoli, będzie tam układana nawierzchnia bitumiczna. Są poza tym montowane instalacje przyszłego oświetlenia ulicznego - wymienia Dawid Puton.
Około 10 t odpadów
Jak wyjaśnia MZDiK dopiero wiosenna pogoda pozwoli na dalsze prace w miejscach, w których obecnie teren jest mocno nasiąknięty wodą. Pozostaje też kwestia dzikiego wysypiska śmieci, odkrytego na przedłużeniu ulicy Katowickiej. Specjalistyczne badania Państwowego Instytutu Geologicznego wykazały, że pod ziemią zalega około 10 tys. t różnych odpadów, m.in. stłuczki szklanej, starych ubrań itp. - Konieczne jest ich wywiezienie na wysypisko, żeby móc zbudować trasę N-S na stabilnym gruncie, a nie na śmieciach - zaznacza rzecznik MZDiK.
Wywózka ruszy wiosną, bo też jest ona pośrednio uzależniona od dobrych warunków pogodowych. Na razie roboty drogowe zostały czasowo wstrzymane jedynie na tym krótkim fragmencie. W pozostałych miejscach są prowadzone zgodnie z planem. Obecny stan zaawansowania inwestycji nie wskazuje na to, aby termin oddania trasy do użytku mógł być opóźniony.
Do wiosny 2025 r.
Wykonawcą inwestycji jest firma Strabag z Pruszkowa. Ten ważny etap trasy N-S ma powstać do wiosny 2025 roku. Połączy ona rondo Zapały w Śródmieściu (obok budowanego nowego wiaduktu nad torami) z Gołębiowem I. Odciąży zarówno ulicę Szklaną, jak też fragmenty ulic Struga, Zbrowskiego, Żeromskiego oraz 25 Czerwca. Trasa przebiegnie głównie wzdłuż linii kolejowej do Warszawy. W trzech miejscach będzie można z niej zjechać na osiedle Nad Potokiem, natomiast w dwóch - na Gołębiów I. Powstanie też węzeł drogowy przy ulicy Struga (w pobliżu wiaduktu nad torami).
https://radioplus.com.pl/index.php/radom/75191-postepuja-prace-przy-budowie-trzeciego-odcinka-trasy-ns#sigProGalleriab8725896d7